2012. július 24., kedd

Kocsmárosból tenorista és újra a színpad.


Ocskay Kornél
Egy esztendővel ezelőtt Ocskay Kornél a Bánk bánt. a Trubadúrt énekelte az  Operaházban, azután gondolt egyet, azaz nem is gondolt, hanem sok keserűséggel és méltánytalansággal a szívében otthagyta a színpadot. Elment Kispestre kocsmárosnak.
Tegnap este találkoztunk vele az Operaház előtt:
— Hogy mi van velem? Hát élek. Pedig egészen elfelejtettek már. Hogy történt?  Igen érdekes az. Ötven aranykorona miatt lettem, kocsmáros. Tavaly, amikor a szerződési tárgyalások voltak, ötven aranykoronával kértem többet, mint amennyit felajánlottak.
Nem adták meg, sőt nem is akartak szerződtetni. Mit csinálhattam? Elmentem
kocsmárosnak. És csak néztem, hogy az Operaház egy álló évig nem tudja műsorra tűzni a Bánk-bánt. Sokáig nem játszották a Trubadúrt, a Bajazzókat csak egyszer tűzték műsorra, a Bolland nevű angol tenoristával. Én ott kint néztem az egészet, ott voltam a repertoárommal, ott voltam azzal az érzéssel, hogy szegény Környei Bélát csak én tudom helyettesíteni.
— Hogy most mi lesz? Az öcsémnek átadtam a kocsmát. Nem jó üzlet az nekem. Visszatérek a színpadra. A Városi Színházzal tárgyalok, a jövő évi programról, ide eljöttem, hogy megnézzem mi újság van az ország első dalszínházánál...

Az Est  1926. április 15. Csütörtök

 Juhász Gyula: Ocskay Kornélnak

A hold az égen még a régi, tünde,
Szomorú holdunk, hűvös és derűs
S a végtelen nyugalmat a nagy űrbe
Még hinti rajta az ős hegedűs.

A Tisza még a régi, ballagó társ,
A fellegek is még a régiek,
De hol maradtak el a régi órák,
Mikor búsultunk s nem tudtuk, minek?

A hangodat iszom, mint drága óbort,
Kornél s szívembe száll a régi hóbort,
A szent, a tiszta, bánatos, nemes.

Mint kagyló ajkán tenger végtelenje,
Szép ifjúságunk zeng, búg vissza benne...
Dalolj, dalolj, varázsló énekes

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése