BÉBÉ
SZÍNHÁZA
![]() | |
Az első színpadi tervem tízéves koromban (mellettem Melinda húgom) |
Édesanyám részéről csíki székely vagyok, de
Ötéves koromban voltam először nagyszülőim falujában: Csíksomlyón. Szüleim zenei tehetséget véltek felfedezni
bennem és az ottani doktorné vállalta, hogy zongoraleckéket ad nekem. Az első
órán megtanított öt hangra és azokat nagy kínnal le is kótáztatta velem. Egy
óra múlva vígan rohantam haza, kezemben lobogtatva a kótapapírt és már a
kapuból kiabáltam az otthoniaknak:
—
Megtanultam zongorázni!
Ezt a történetet akkor mesélte el boldogult
nagynéném, Pál Gáborné, amikor néhány évvel ezelőtt, még
a román megszállás alatt, saját kocsimon utaztam Erdélybe rokonaim látogatására.
Ugyanekkor a kedves matróna reszkető kezekkel bontott ki egy féltve őrzött
csomagot, amelyben a legnagyobb meglepetésemre egy parányi babaszínház volt. Ezt a babaszínpadot én ötéves koromban sajátkezűleg
fabrikáltam, unokahúgom számára. Még a felírása sem mosódott el.
Gyerekes ákombákommal, nyomtatott nagy betűkkel írhattam rá annakidején:
— BÉBÉ SZÍNHAZA ..
Ebből is látható, hogy a színház szelleme már karán
megmételyezett...
![]() |
Legújabb arcképem |
LIPÓTMEZŐ
Gyakran
megtörtént már velem, társaságban, hogy mikor valakiről szóba került annak
különös és érthetetlen viselkedése, én mindig fölényesen jegyeztem meg:
Nekem az ilyesmi nem imponál, hiszen én húsz évig laktam
a Lipótmezön!
Erre
rendszerint nevetve érdeklődnek:
—
Csak nem az elmegyógyintézet közelében?
Mire én így
válaszolok:
—
Nem
a közelében, ha nem benne! Benne!
Ezután már
kissé megnyúlt arcokkal kérdezik:
—
Hogy-hogy?
Miért?
Miért Mert ott
kellett laknom. Ilyenkor
az emberek elkomorodnak és értetlenül bámulnak rám. Előfordult
már az is, hogy egy fiatal hölgy, miközben székén egy kicsit távolabb csúszott
tőlem, erőltetett vidámsággal nyugtatta meg a társaságot, hogy ma már ezt nem
kell '»úgy venni«, már túl vagyunk az ilyesmin, már tudják gyógyítani...
Ilyenkor
megnyugtatom a társaságot, ne
féljenek
tőlem.
Azért laktam a Lipótmezön, mert
édesapám
(id. Oláh Gusztáv helyettes államtitkár. A szerk.) volt az intézet igazgatója.
KULISSZA
![]() |
Húsz évvel ezelött Kéméndy Jenővel az operaház festőtermében |
Ahogy gyermekkoromban már állandóan a színpad
érdekelt, úgy diákéveim alatt is — paralell a zene és építészet {fagyott
muzsika) iránti rajongásommal — nem enyhült a színház iránti lelkesedésem. Gimnáziumi füzeteim tele voltak fantasztikus
díszlettervekkel. Érdekelt és
izgatott, hogy van-e ezeknek a terveztetéseknek valami biztató értéke s már
csak a magam ítéletének a megnyugtatására is, elmentem a díszlettervezés
akkori legnagyobb mesteréhez, Kéméndy Jenőhöz: mondjon ítéletet, bírálatot. Két nap múlva szó nélkül visszaadta a vázlataim a t.
Három év után, mikor már a műegyetemre
jártam, építészetet tanulni, egy napon telefonon felhívta a szüléimét és
kérdezte tőlük, v a n - e kifogásuk az ellen, ha ő maga mellé venne, hogy m e
g üt e v el j et n utódjának...
így kerültem
1921. őszén a magyar királyi Operaházhoz. Most múlt
húsz éve.
![]() |
A gleccserek világában a Monte Rosán, Svájcban |
UTAZÁS
A VILÁGBAN
Emlékszem, diákkoromban, egyszer azt mondta egy
barátom, hogy két szép dolog van, amelyért érdemes élni: Az opera és az utazás.
Ez a mondat úgy látszik, nagy hatással volt
rám, mert nemcsak az operával léptem legközvetlenebb érintkezésbe, de legnagyobb szenvedélyem az utazás lett Bejártam Európát
Moszkvától Lisz- szabonig. Koppenhágától Athénig. Jártam Afrikában, a
sivatagban, Egyiptomban a piramisoknál, a Szentföldön, a Grenezarcth-tó
partján és Szíriában, a baalbeki romoknál... Néztem az alkonyt az Aranyszarv
partján és elszorult torokkal néztem Olympia romjait.
Olaszországot, de különösképpen Velencét úgy
imádom
(negyvennégyszer voltam), hogy talán ezért vagyok most
itthon és nem
a newyorki Metropoli- tanban ...
Mikor Johnson, a világ leghíresebb dalszínházának
igazgatója felszólított, hogy személyest tárgyalások céljából, szerződtetésem
miatt, utazzam le hozzá Milanóba, ahol dolga volt, csak Velencéig jutottam el. Az andalító, szeptemberi velencei levegő hatása alatt, a
szentmárktéri Flórián kávéház előtt ülve, udvarias levelet
írtam neki:
- Nincs
értelme a tárgyalásnak, úgysem utazom Amerikába...
(Miért is utaztam volna!)
HOSSZÚ
ÜDÜLÉS
Tavalyig úgyszólván éjjel-nappal bent éltem a
színházban. Rendeztem, terveztem, vagy új műveket néztem át, este az előadásokat
irányítottam a rendezői fülkéből (amelyről még a mai napig se
tudja sok operalátogató, hogy hol van; olyan ravasz helyet találtam erre a
célra a nézőtéren). Magánéletem úgyszólván nem volt. Az utóbbi időben egy »új«
élménnyel lettem gazdagabb. Olvashatok. Húsz esztendős mulasztásomat kell
pótolnom. Sok szép könyvet írtak azóta...
Film Színház Irodalom, V. évf. 1. sz; 1942. január 2.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése