![]() |
Az ifjú Puccini |
Vannak
szinpadi sikerek, amelyek végzetesek. Szegény Mascagni máig sem tudta kiheverni
első művének bődületes sikerét. Sorra bukdácsoltak a későbbi operái mind.
Hasztalan igyekezett a tőle telhető legkülömbre, hasztalan akart nagyszabású
lenni, hasztalan törte magát, hogy megmutassa a világnak: ez vagyok én, ez az,
amit «komolyan» csinálok; a Cavalleria - no igen, egészen ügyes dolog, de hát csak
afféle alkalmi csinálmány, aminőt az ember éppen hogy összeüt egy pályázatra,
ha nagyon kell a pénz. Hiába minden, az első mű, az «ifjukori bűn» túlélte,
elhomályosította, lekonkurrálta az Amico Fritzet, az Irist, a Parisinát, meg
még egy csomó operáját, miknek címét a lexikon őrzi. Majdnem ugyanúgy járt
Leoncavallo a Bajazzókkal. A századforduló harmadik hírneves olasza, Puccini,
szerencsésebben kezdte: közepes sikerrel, amely fölkeltette a figyelmet, de
amelyet fokozni lehetett. És ő értett hozzá. Eredetibb és fejlődőképesebb volt,
az igaz, mint a másik kettő, tudásban gazdagabb, ízlésben finomabb, - de azért
élete és pályája delelőjétől kezdve számára is sok külső-belső gátlást
jelentett tulajdon népszerűsége. Félt ettől a veszedelmes bestiától, de szem
előtt tartotta és táplálta, mert - azért néha jó a háznál. Tanulmányozta a
lélektanát, kisérletezett vele. Ki akarta próbálni más, tőle idegen műfajban.
Nyilván ilyen kisérletező-szándék eredménye a «La Rondine», amelyet «Fecske»
címen ad most a Városi Szinház. Operettet akart komponálni Puccini bécsi
kollegájának és bámulójának, a vele sokban rokon Lehárnak receptje szerint,
egyes zárt számokat, értelmeseket és vidámakat fűzni könnyű mesefonálra. Nem
vitte rá a lelke, hogy egészen szakítson az operával. A második felvonást mégis
csak átkomponálta, csupán az elsőt és harmadikat oldotta meg operettszerűen.
Azt mondják, a Dell' Adami ügyetlen szövegkönyve buktatta meg a művet, ahol
csak játszták. A Harsányi-féle ügyes átdolgozásban lesz-e posthumus sikere, még
nem tudhatni, de nem valószínű. Pedig tele van finom és tetszetős
Puccinizmusokkal. Mintha előző operáinak kelmemaradékaiból hevenyészett volna
csillogó, kicsit torzító, jól-rosszul rászabott Puccini-jelmezt egy farsangi
figurára. A zene nélkül maradt részek pőreségnek hatnak, a zenét ráaggatottnak,
felemás-szándékúnak érezzük, - de még így is sok helyütt megkap és érdekel
artisztikus ravaszkodása, apart harmóniákkal és hangszerelési varázslatokkal
pikánsan fűszerezett szuper-banalítása.

Lányi Viktor, Nyugat; 1927. április 16.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése