
Hárman ülünk az asztalnál. A
balettmester már a második feketekávét fogyasztja. Csodálkozunk, hiszen eleget
dolgoztatja a szívét a sok tánccal. Sőt, mint halljuk, szenvedélyes kerékpározó
is.
-
Hogyan lett táncművész, - kérdezzük tőle.
-
Már iskolásfiú koromban a
legnagyobb titokban bejártam az Operaházba, a balettkarba ... Aztán érettségiztem és
bankhivatalnok lett belőlem. Radnai Miklós, az Operaház igazgatója
meglátott a színpadon, amikor a többi táncos között én is közreműködtem egy
balettben és felhívatott az irodába. Azt mondta, hagyjam abba a
bankhivatalnokoskodást, mert itt a színházban nagyobb jövő vár rám. Radnainak
igaza volt...
Érdekes, hogy Harangozó az első olyan balettmester,
aki az Operaház nevelése. Előtte csak olyan balettmestereink voltak, akiket külföldről
hoztak hozzánk. Guerra
Miklóst Olaszországból, Brada
Edét Bécsből, Cieplinski
Jánost pedig Varsóból.
- Az Operaház balettkarának rengeteg hölgy tagja van, -
kérdezzük - miért vette el feleségül
épen Vera IlonátP
Harangozó elmosolyodik.
- Eleinte másoknak udvaroltam, - válaszolta - és nem is
gondoltam arra, hogy Ilust vegyem el. Egyszer-másszor, amikor benéztem a
balett-terembe, láttam, hogy az egyik lány állandóan egyedül gyakorol.
Elnéztem, hogy milyen fanatikusan táncol. Beszélgetni kezdtem vele és minden
táncgondolatomra elsőrangúan reagált. Amit mozdulatban elképzeltem, azt
könnyen meg tudta valósítani... Egy szilveszter éjszakáján annyira elkapott
bennünket a gépszíj, hogy új balettekről beszélgettünk, érdekes táncfigurákat
próbáltunk és egyik esztendőből áttáncoltunk a másikba. Akkor aztán végleg
elhatároztam, hogy csak ez a leány lehet a
feleségem.
- Remélem,
nem bántad meg.- szól közbe Vera Ilona.
- Nem, - mondja határozottan.
- Ezt nem is csodálom, - folytatja Vera Ilus, hiszen minden
új balett előtt én próbálom ki a táncokat és néha egy óráig kell hátradőlve maradnom mozdulatlanul,
amíg férjemnek eszébe jut a következő lépés. Jó, hogy táncosnő vagyok, mert
különben belefájdulna a derekam.
Ezután Harangozó Gyula utazásairól beszélgetünk.
- Vendégszerepeltem Firenzében, Milánóban, a
nemzetközi táncverseny zsűri-tagja voltam Brüsszelben, Londonban pedig iskolám
volt feleségem társaságában. Táncoltam és tanítottam
Berlinben, ahová rövidesen ismét elutazom. Operaházunkba most
vendég-táncmester jön, a kitűnő Mülos Aurél, tehát
én ezalatt eleget tehetek németországi meghívásomnak. A berlini táncakadémián koreográfusoknak
és szólótáncosoknak tartok majd előadássorozatot és táncolni fogok az
Operaházban.
- Nem! - feleli. - Gyuszi a balerinát mint
anyagot nézi. Női szépség- ideálja sem az úgynevezett »civil« hölgy. Egy
szép járás, egy szép mozdulat sokkal jobban megragadja őt, mint bármilyen más
gyönyörű nő. És ez az igazi táncos.
- Milyen az új táncos-generáció? Harangozó büszkén
válaszolja neveltjeiről, hogy a mai fiatalok táncrajongók és ha felnő és
színpadra kerül az új gárda, az egész magyar táncművészet büszkesége lesz.
- Nem az érdekli őket, hogy megtanuljanak egy kicsit spiccelni,
aztán szép ruhában kiáll- janak és hódítsanak, - mondja tűzzel - hanem a tánc,
mint igazi művészet, mint hivatás.
- Most min dolgozik? - Liszt »Les
Preludes« című szimfonikus
költeményéből csinálunk tánckölteményt az Operaháznak.
Film Színház Irodalom ; V. évf. 13. sz. 1942. március 27.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése