Coppini Zsófia
Coppini Zsófia, balletünknek első magán-tánczosnője,
Forliban született 1861-ben szintén tánczművész-szülöktől. Mi sem
természetesebb, mint hogy a gyermekkori első benyomások az ő fogékonyságát is
folyton ébren tartották a hagyományos, családi művészet iránt s már igen korán,
Reggioban kezdte szárnyait próbálgatni, melyek nemsokára a bevégzett hírnév felé
voltak röpitendők őt. Egész véletlenségből történt, hogy a nemzeti színház egy gyakori
látogatója, ismert műbarát, Olaszországban tett utazása alatt figyelmessé lett
rá, s a már hazája szinpadain koszorúkkal, versekkel, magasztaló kritikákkal
ünnepelt ifjú művésznőt Podmaniczky Frigyes báró figyelmébe ajánlotta. Ez időre
esett a nemzeti színháznál, hogy az eddigi magántánczosnő Rotter lrma, látva,hogy
a nép szerűségében kissé megcsappant ballet színházunknál már nem nyújt többé
oly tért tehetségeinek, mint az ötvenes évek fénykorában, lemondott s
nyugdíjaztatta magát. Az uj tán-czosnökkel tett kísérletek nem igen mutattak
fel töb bet félsikernél egy oly közönség előtt, melynek Taglionitól, Elssler Fannytól
Pepitán, Couqui-n és Bogdanoffon végig egész Aranyváry Emiliáig majd minden elsőrendű
ballet-tánczosnőt volt alkalma élvezni. Coppini elfogadta a fővárosunkba való
meghívást s nem is volt oka megbánni e lépését; hálás és méltányos közönségre
talált, mely a leggyöngédebb elismerés jeleiben sohasem fukarkodott s bőven
elárasztotta tetszésével minden megjelenésénél.
Első föllépése eldöntötte
állandó megmaradását is a színház kötelékei közt. Operánknak jelentékeny előnye
ma, hogy Linda Berta visszavonulása után az Európa-szerte tényleg működő négy egyenrangú
versenytársa Cerale, Mauri, Sangalli és Zucchi közt öt magáénak mondhatja. —
Egyenrangú versenytársuknak neveztük sőt tán biztosság, szabatosság és
könnyüség tekintetében Coppini még felettök is áll. Az eszményi tánczmüvészet
tisztább hagyományai vannak kifejezve az ő előadásában. Mint Taglioninak, neki
is szüksége van a lámpák bűvös színezésére, hogy hatása tökéletes legyen, senki
sem sejtené benne az ünnepelt művésznőt; de ha egyszer a színpadon áll, s
látjuk, mint oldja meg legkevesebb megerőltetés nélkül a legnehezebb khoreografiai
feladatokat, mint kiséri kifejező mimikával mozdulatait, mint emelkedik a
levegőbe s alászáll onnan könnyű lebbenettel: akkor látjuk, hogy benső ihlet
kölcsönöz művészetének varázst. Mosolyában, pose-ában van még valami inkább
kihivó, mint kellemes, inkább reklámszerü, mint önkénytelen, de ezt mindinkább igyekezik
leszokni, s a ki a «Gizella» -ballet első felvonásának kitörő örömét s haldokló
jelenetét tőle látta, be kell ismernie, hogy oly jelentékeny művészi erővel áll
szemben, ki bárhol is számot tenne. Bravourjának igazi keretét és terét azonban
még csak ezután, az opera színpadán fogja megtalálni és semmi kétség benne,
hogy tehetségei ezentúl még fokozottabb mértékben fognak ott érvényesülni.
Várnay B Sándor ; Vasárnapi Újság; 1884 Szeptember 28.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése