2012. május 23., szerda

A nemzeti színházról - Báró Pomadinszky Frizidor felolvasása.


-          Tisztelt uraim!
 Önök nem is képzelik, milyen nehéz egy tűzmentes színház szerkesztése. Roppant sok benne a tűzveszélyes anyag. Függöny, színfal, ballerina, mind nagyon gyúlékony. Most is borzadok, ha a régi tele házakra gondolok. Az a Paulay valóságos hóhér: azt akarja, hogy a színház minden este tele legyen.  Az én törekvésem, egészen ellenkezőleg, oda irányult, hogy minél kevesebben jöjjenek.   Mindenek előtt oda hatottam, hogy az állóhelyek elpusztuljanak. Ki nem állhatom az állóhelyeket. Csak egy állás van, a melyet szeretek: az az én állásom.  Azután az ülésekre fordítottam figyelmemet; csak minden másodikat-harmadikat tartottam meg, egészen mint képviselő-koromban a parlamenti üléseket. Ezekben, uraim, előadtam a Nemzeti Színház mai állapotát, tűzmentességét, vas- és bádoglemezes voltát, vízmennyiségét, zuhanykészülékét és olcsó árait. Szóval: közelebb vittem a Nemzeti Színházat a tökéletességhez. De az még nem egészen tökéletes. Az ideális színház az, a melyben egyáltalán nincsen publikum, csak színész.  
 A mi már most a művészetet illeti, az nem az én dolgom, ahhoz szóljanak hozzá Paulay meg Erkel. Én megtettem a magamét. Kényelmessé, kellemessé tettem a színházban való tartózkodást; ha előadás alatt az emberek unatkoznak, vagy pláne távoznak, tegyen róla Erkel meg Paulay. Az én feladatom az volt, megóvni a t. cz. földszinti közönséget a »czug«-tól, a karzatit pedig az agyon nyomatás- és taposástól. Ha a t. szakigazgató urak egyéb módokat találnak arra, hogy a színház meg ne teljék, vagy hamarább és lassanként kiürüljön: én nem tehetek róla.
 Egyébirt ez mind másképp lesz az új operaházban. Ezen mintaszerű intézetben ki ki köteles lesz végig maradni, felvonás után legalább két perczig tapsolni, azután fontos okokból elhagyhatja helyét, de legfeljebb öt perczre,  előadás után pedig csöndesen és megelégedve I távozni. Azért is  főfigyelmet fordítottam a kijáratokra.
A bejárat a közönség dolga.
Üdvözlöm önöket impregnált tisztelettel!

Borsszem Jankó; 1882. szeptember 3.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése