Turolla Emma
Az opera kiválóbb tagjainak arczképsorozatát két elsőrendű
jeles művésznőével kezdjük
meg, kik már eddig is bebizonyították, hogy nem közönséges
művészi jövő vár reájuk, s kiknek
— idegen származásuk daczára — fejlődésük olyannyira össze
van nőve a magyar fővárossal, hogy bátran magunkénak tarthatjuk mindkettőt. Ez
a közönség ismerte fel őket, ennek elismerő tetszése kísérte őket
feladatuk első nehézségein keresztül, ez
intézet kötelékében találták meg független és önálló művészi törekvéseik anyagi
biztositékát, ugy hogy a hely, melyet az európai színpadok kitűnőségei sorában
elfoglalnak, egyszersmind Budapest főváros zenei életének s művészeti
jelentőségének is méltó helye.
Sajátságos véletlen,
hogy hazánk, mely annyi kiváló énekest és énekesnőt adott a külföldnek, mely
egymásután látta Déryné és Schodelné tüneményszerű tehetségét, Hollóssy
Kornélia művészi befejezettségét, Pauliné Markovics Ilka ritka finom és bájoló
előadását, Benza Ida erős drámai vénáját a magyar opera egén tündökölni,
kultúréletének egy ily nevezetes fordulójánál, minő a magyar királyi operaház
megnyitása, nagy részben külföldi erőkkel kénytelen ragyogni, s beéri azzal az
elégtétellel, hogy viszont saját vérei meg messze földön aratják számára a
babérokat. A művész-élet sajátságos nyugtalansága nem éri be a nyelv határaival,
a dal közös nyelvén hódit mindenütt, a merre csak érző sziveket talál, s ha a
párisi opera büszkén nevezi magát nem nemzeti, hanem európai intézménynek, ugy
mi is találhatunk mentséget operánk eme tagadhatatlanul internáczionális
jellegére.
Főleg mikor épen ez
internáczionális jelleg az, a melynek két oly becses erő megnyerését
köszönhetjük, minő a Turolla Emmáé és Coppini Zsófiáé. Amaz egy gyorsan, szinte
egy csapással kiküzdött művészi pálya ragyogó kezdetén, emez egy már
diadalokban gazdag múlt által is csak annál több várakozásra jogosítva
tehetségei iránt, egykép élén állanak az opera két nagy testületének, s
egyaránt biztató zálogai e fontos intézet működése eredményei művészi
színvonalának. Az érdekesen szép olasz primadonna nemcsak a kezeket buzdítja
tapsra, de a sziveket is könnyen hódítja meg, s elég volt a szenvedélyes játék
tüzétől lüktető alakját egyszer-kétszer látni a színpadon, hogy a közönség fogékonyabb
részét valóságos Turolla-láz fogja el.
Turolla Emma
született... de hiszen ezt tulajdonképen fölösleges is tudni egy oly nőnél, kivel
szemben még senkinek sem jutna eszébe születési évét kérdeni. Mi lehet egy ifjú
tehetség első álmainak szövedéke, ki atyjáról, anyjáról örökölte művészi hajlamait;
mik az első benyomások, melyek vágyát az örökszép irányába sarkalták ? Tifliszben,
hol atyjával és anyjával, kik szintén énekművészettel keresték kenyerö-ket, a
névtelenség néhány keserű éveit élte át, már korán elsajátította az első
művészeti oktatást, s városról-városra járva, de mindenütt öntudatosan gyarapodva
ízlésében, tanulmányaiban, nem késett repertoireját ujabb és ujabb szerepekkel
gyarapítani. Énekelt Nápolyban, hol épen akkor hazánkfia, Hajós is
vendégszereplésen volt, s megfordult Olaszország majd minden jelentékenyebb
színpadán. Fordulópontja művészetének azonban azzal a vendégszerepléssel kezdődik,
melyet ls83-ban egy olasz staggióneval Bécsben tett, hol csakhamar egészen váratlanul
sikerült a nem sok figyelemben részesített másodénekesnőnek vele együtt szereplő
versenytársát legyőzni, fölébe kerekedni s néhány nap alatt nem várt carriéret
csinálni. Podmaniczky intendánsnak éles műértő szemei ekkor irányultak először
rá és egymásra tetézett sikerei hamar arra bírták, hogy a nemzeti színháznál néhány
föllépésre megnyerje. Ugyanazon év június havában megkezdte egy hóra terjedő vendégjátékait
Verdi Troubadour-jának Leonóra szerepében, s a ki ismeretlenül, kétes jövő reményében
jött, babérral elhalmozva távozott innen, hogy megalapított művészi hírnevét a világ
legelső színpadain pecsételje meg.
Még azon év őszén
azonban, ezúttal már szerződésszerüleg uj három havi cziklussal kínálta meg a
nemzeti színház igazgatósága, melyet készséggel el is fogadott. Élénken
emlékezhetünk még a hatásra, melyet elért, s hogy mily rohamosan hódította meg
közönségünk kegyét, melyre nézve minden egyes föllépte valódi eseményt képezett.
Főbb szerepei, az «Afrikai nő» Selikája, Margaréta, Gounod «Faust D-jában s
Margit ós Heléna kettős szerepe Boito «Mefisztofelesz»-ében, a «Hugonot-ták»
Valentine-je, «Aidá»-ban a czimszerep, az Álarczos bál-ban Amália drámai
élettől lüktető énekrésze, «Borgia Lukréczia», a «Bűvös Vadász» Agathája
és «Sába királynője»-nek czimszerepe, egymásután igazolták a benne helyezett nagy
várakozásokat, s emelték énekesnői nimbuszát. Csak hangjának erős mezzoszoprán jellege,
mely egyfelől az altba is átcsap, másfelől pedig a magas «c»-t is érinti,
képesíthette ennyi különböző szerepre. Nálunk alkotta meg, kreálta, Ponchielli
kedvelt dalmüvének, a «Giocondá»-nak főszerepét is, s ezt újra méltán sorozhatta
jól kiérdemelt babérai közé. Ha egyes szerepei közt összbasonlitásokat koczkáztatnánk
meg, tán sehol sem találnók oly magasan, mint Gounod Margarétájában. Ő az obligát
szentimentális színekkel megrakott német leánykába jó adag olaszos hevet s
franczia érzékiséget vegyit, s e tekintetben sokban eltér elődei hagyományos
fölfogásától.
Csak a nagy közönség
általános óhajának sietett eleget tenni az opera igazgatósága, midőn Turollát a
jövő idényre szerződéssel kötötte a magyar dalmüszinházhoz. E szerződés az éven
át kilencz hónapi vendégjátékra szól, esténkénti 500 frt dij mellett. Első
föllépése jövő szombatra van igérve, legbevégzettebb szerepében, Margarétában.
Várnay B. Sándor ; Vasárnapi újság 1884. szeptember 28.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése