Bartolucci Viktória
Azt a másik művésznőt, kinek arczképót ugyancsak ezúttal
közöljük, szintén magáénak vallhatja a magyar színpad, idegen származása daczára
is. Nem gyakori példa, hogy külföldi énekesnő idegen hazában oly népszerűségre
tegyen szert s a viszonyokhoz alkalmazkodásában annyi önkéntes hajlandóságot
tanúsítson, mint Bartolucci Viktória. Nemcsak a magyarnyelvű éneklésben tett
már eddig is oly szép előrehaladást, a mely méltán jogosít a föltevésre, hogy
idővel egész repertoire-ját e nyelven lesz képes énekelni, de máskülönben is
egészen otthonosan érzi magát a magyar opera kötelékében. Midőn atyja egy
gyermekkori arczképe alá, mely őt mint öt-hat éves lánykát tünteti föl, tréfás
büszkeséggel jegyezte alá: «Una prima donna in erba» — aligha sejtette még,
menynyire igazolni fogja a jövő e félkomolyan meg-koczkáztatott jóslatot.
Florencz dalos ege alatt, 1861 ápril 20-án születve, már mint a ferrarai leányiskola
növendéke, melyben 15-ik évéig tanult, elárulta nagyrahivatottságát s csengő
szép hangja átalános feltűnést keltett. Csak természetes hivatását követte
tehát, midőn a színpadra képezendő magát, 1877 deczemberében Pesaro-ban először
lépett föl. Majd sorban énekelt Bologna, Turin, Milano, Florencz, Pisa és
Ferrara színpadain s midőn Verdinek uj operája,«Aida» diadalmasan indult meg
európai körútjára, Bartolucci Amneriszben oly bravour-szerephez jutott, hogy
csupán ennek huszszori éneklésére egyik olasz színháztól fényes szerződési
ajánlatot kapott.
1879 őszén egy
világtalan honvéd-ezredesünk, Blána Szilárd figyelmessé tette Podmaniczky
intendánst rá, s rövid idő múlva, 1880 májusában Bartolucci megszakította
olaszországi vendégszerepléseit, hogy nálunk mutassa be tehetségeit. 1881
októberében lépett föl nálunk először a «Favorita» czimszerepóben, Leonórában s
a sajtó és a közönség oly osztatlan tetszésével találkozott, hogy szerződtetése
bevégzett tény volt e pillanat óta.
Szép termete, érdekes
arcza s kitűnő, tiszta, csengő alt-hangja van, mely azonban lágyságánál és
könnyű magasságánál fogva mezzo-szoprán szerepekre is alkalmas. E mellett ízléssel,
szabatosan és hibátlanul énekel s játékban is napról-napra halad. Legjobb
szerepe ma is Amnerisz, melyben először tűnt föl, s melyet azóta már magyarul
énekel. De magyarul énekli egyéb szerepeinek túlnyomó részét is, melyek pedig,
mint a "nár emiitetteken kivül a «Próféta» Fidese, «Carmen» czimsze-repe, «Jean de Nivelle» Simone-ja,
«Faust» és a «Mefisztofele» Margarétája, «Gioconda» Laurája, «Troubadour»
Azucenája, «Atala» czimszerepe, «Bánk bán» Gertrudja, stb. a legszebb koszorút képezik
művészi pályája körül. De Bartolucci Viktória, művészi egyéniségétől eltekintve
is, egyike az uj opera legrokonszenvesebb tagjainak. Szeretetreméltó és
szívélyes modora pályatársai kizt is oly becsülést és ragaszkodást vivott ki magának,
mely a művészélet viszontagságai közt vajmi ritka kivétel.
Vasárnapi Újság, XXXI. évf. 41. sz. 1884. október 12.
Vasárnapi Újság, XXXI. évf. 41. sz. 1884. október 12.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése