Az operának feles számmal vannak kiváló tagjai, kiknek
közreműködése egy vagy más tekintetben díszére szolgálhat bármely európai műintézet
minta-előadásának; kiváló mértékben párosul azonban a műigények szerinti
képzettség a gyakorlati hasznavehetőséggel, a természetes hivatottság a művészi
erő szolidságával Maleczkyné Ellinger Jozefában. E nevet megszoktuk már nem a
reklám százszavú csövén, de a buzgó és lelkiismeretes kötelesség-teljesítés működési
terén mint a szerény és komoly törekvés synonimját hallani, s a ki egy színházi
regié ezer melléktekintetekkel terhelt feladatainak apróbb árnyalataival is
ismerős, az tudni fogja, mennyire megbecsülhetetlen, sőt pótolhatatlan magas
művészeti adományok mellett a teljes megbízhatóság, a mindenütt helytállás, szóval
az igazi szolid tehetség minden föltételeivel rendelkezni, mint Maleczkynében
rendelkezik az opera igazgatósága.
Az Ellinger név sok
rokoni szállal ágazik el s fonódik össze a magyar dalmű életével. Ellinger
Jozefa atyja, az öreg Ellinger nevét kevés ember van, a ki ne hallotta volna,
hangjának csodás elpusztíthatatlan, mely midőn, rövid félbeszakítással,
már 27 évet (1853-tól— 1880-ig) töltött is a nemzeti színház szolgálatában, csak
oly frissen csendült, mint ifjúsága első fénykorában. De nemcsak ily apa
vérsége adta meg művésznőnknek pályája irányát: anyja, szintén hazánk és fővárosunk
szülötte, mint Ellinger, — nem kevesebb sikerrel szentelte életét a dal múzsájának,
s miután mint elismert alt énekesnő nyolcz éven át nemzeti színházunknak volt
tagja, majd Olasz- és Németországon kívül Londonban is hosszabb időt töltött s
még jelenleg is a stuttgarti királyi színháznál működik.
Ellinger Jozefa, a
mai Maleczkyné, első tehetségei inkább a zongora művelésére irányultak s ebben
Theindl és Khayll voltak első mesterei. Máskülönben is a leggondosabb
nevelésben részesült s a színpadon kivül is a társas életnek egyik szívesen
látott jelensége. Korán nyilatkozó hajlamai nem késtek Erkel Ferencz kitüntető
figyelmét is magára vonni, s főleg az ő biztatásainak köszönhető, hogy a kezdő
művésznő egész erejével énekesnői ki-képeztetése felé fordult s Matteo
Salvinak, ki a bécsi opera igazgatóságától való megválása után Budapesten telepedett
meg, s ki Murszkát.Hollósy Kornéliát és Paulinát is tanította, jelesebb növendékei
egyikévé lön.
1874-ben lépett föl először a nemzeti színházban «Tell Vilmos-ban»,
mint Mathild, atyja oldala mellett. Egy évre rá már mint a színház szerződött
tagja folytatta szerepléseit, s azonkívül is hangversenyekben, jótékony czélu s
másnemű előadásokban. 1875-ben ment nőül Maleczky Vilmoshoz, operánk derék
tagjához, s mint nő és családanya is ép oly lelkiismerettel és kötelességérzettel
tölti be helyét, mint a nemzeti színház tagjai sorában. A komoly kötelességteljesítés
vonásánál semmi sem jellemezhetné jobban Maleczkyné egyéniségét. Művészi ambicziójának
összhangzatba hozatala a színpad pillanati érdekeivel, ez az, a mi énekének ízléses és finom előadásán s hangja kitűnő iskolázottságán
kivül is méltán sorozható érdemei közé. És Maleczkyné a mellett hazafias szellemű
művésznő, s nem egy előnyös ajánlat daczára, a melyben része volt, megmaradt mindeddig
kizárólag magyar énekesnőnek.
Kiválóbb szerepeinek hosszú sorozatából kiemeljük «Hamlet»
Ofeliáját, Gounod «Juliá»-ját, «Hunyadi László» Gara Máriáját, a
"Hugenották» Valois Margitját,
«Észak csillaga» Katharináját, melyekben már nehezen nélkülözhetné operánk és a
közönség, mely régen fölvette kedvenczei közé.
Vasárnapi Újság; XXXI évf. 41. sz. 1884. október 12.
Vasárnapi Újság; XXXI évf. 41. sz. 1884. október 12.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése