Ötven éve, hogy meghalt és ez alatt az ötven esztendő alatt sem született
senki, aki muzsikával úgy meg tudta volna nevettetni az embereket, mint ez a
furcsa, cvikkeres, pakkonpartos zeneszerző.
A nagy kiábrándulás korában élt.
Európa akkor ábrándult ki a történelem és a közélet nagyságaiból. A
Tekintélyre rossz idők jártak. Láz rázta a népeket. Szabadságharcokban,
forradalmakban, kommünben keresték a láztól megszállott tömegek a boldogság
felé vezető utat. Boldogtalanok voltak. Elkeseredettek. Kiábrándultak.
Az elkeseredett ember fellázad. A kiábrándult inkább a halált választja,
mint az életet. De mind a kettő számára van orvosság. Van egy szelep a lélek
bonyolult gépezetében, amelyet, ha sikerül megnyitni, a robbanással fenyegető
elégedetlenség épp úgy kiszabadul, mint a még veszedelmesebb mélabú. S ártalmatlanná
válik.
A szelep nevetés alakjában nyílik meg.
Offenbach
korlátlan úr volt a nevetőizmok felett.
Egy kesernyés, mindent kicsúfoló, kételyekkel megvert, tiszteletlen,
cinikus kor zenéjét írta meg.
Bemutatta polgártársainak a felső Tizezert. Az Olimpuszt. Színpadán
agyálágyult félistenek, gyáva hadvezérek, lateista papok, panamista
államférfiak és kikapós királynők vonultak fel, vad összevisszaságban, kánkánt
járni. A polgár azonban nemcsak azt látta meg bennök, hogy gyávák, romlottak,
hitetlenek, megvásárolhatók, hanem azt is, hogy ők, a párizsi Olimpusz irigyelt
lakói is csak emberek. Szegények! Kinevette őket. Megbocsátott nekik.
Offenbach
az emlékiratait írta meg, hangokban. Vérbeli újságíró volt. A mániák élt, a
mának írt, a mát írta meg. Nem akart mást, csak nevettetni. Két jelszava volt.
A német így hangzott: „Stets fidel“. A francia így: „Amuser!“
Lángész volt. Megmutatta, hogy a tréfában is lehet remekelni. Fittyet hányt
az anyagnak. 3—4 szereplős egyfelvonásosai közül, amelyeket néhány szál zenész
kísér, nem egy: mestermű. Kis eszközökkel nagyobb hatást elérni, mint ő — nem
tudott senki. Fényes bizonyítékait adta annak, hogy nem a műfaj, nem a forma,
nem a nagyképűség, (amelyet általában „komolyságának" neveznek), nem a megnyilatkozás
ünnepélyessége a fontos, hanem a tehetség.
Lélekben Aristophanes
és Heine rokona volt. És Murger bohémjeié.
Fodor Gyula
Utóirat. Ha azok közé tartoznál,
nyájas olvasó, akik nem tudják kellőképpen megbecsülni azt, ami könnyed,
igénytelen, tréfás, -kacagtató, ha azok közé tartoznál, engedd meg, hogy
eszedbe juttassam, hogy nemcsak az Orfeusz és a Szép Heléna arisztofáneszi
zenéit köszönhetjük Offenbachnak, hanem a Hoffman meséit is, a
Bathauskeller szilaj és mélabús kórusait, a mámoros velencei bordalt, az édes
és érzéki barka- rolát, a félelmes és megrázó Miracle-jelenetet, Hoffmann
és Antónia szerelmi kettősét az élet és a halál határszélén. Ha a lángeszű
bohócot nem tudod tisztelni benne, szeresd a költőt.
Új Idők, XXXVI évf. 41. sz. 1930 október
5.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése